Er zijn bepaalde taken die je liever morgen doet dan vandaag. Het opruimen van die garage bijvoorbeeld, of het opstellen van die rapportage. Toch, wanneer ‘morgen’ dan is aangebroken, vind je een reden om een andere klus voorrang te geven.

Ach, die deadline is toch nog niet in zicht” of “… ik heb nog zoveel e mail die ik eerst moet verwerken.” Je stelt de taak weer uit.

Zonde.

Niet alleen omdat je zo nooit toekomt aan het afronden van die taak, maar ook omdat je jezelf hiermee in de vingers snijdt. Op een later moment zul je er namelijk toch aan moeten geloven en de taak moeten uitvoeren — ditmaal met een extra dosis stress omdat je ineens in tijdnood zit.

Doe daarom iets aan je uitstelgedrag, met deze 5 timemanagement tips bijvoorbeeld:

1.   Achterhaal waarom je uitstelt

Uitstelgedrag heeft vrij weinig te maken met luiheid. Het heeft voornamelijk te maken met wat er zich emotioneel bij je afspeelt. Merk je daarom de behoefte op om wéér een tak vooruit te schuiven, sta hier dan eerst bij stil.

Wat is de reden waarom je niet aan deze klus wilt beginnen? Ben je bang om te falen? Weet je niet waar je moet beginnen? Voel je je onzeker? Deze emoties sporen je aan een taak uit te stellen, ‘nee’ te zeggen tegen een mogelijkheid.

Sta dat niet toe.

Pak een stuk papier en schrijf op waarom je zo’n weerstand voelt. Hierdoor haal je de emotie uit de klus en maak je het rationeel.

 

“Ik weet te weinig over dit onderwerp. Wat als ik het verpruts? Dit maakt me onzeker.”

“Ik stel deze taak uit omdat ik niet weet waar ik moet beginnen. Het voelt te groot.”

Je geeft het beestje een naam, je benoemt je emoties. Zo weet je dat het simpelweg meer is dan een “hm, daar heb ik niet zo’n zin in”-gevoel. En daar kun je wat mee.

2.   Bepaal de eerstvolgende actie

Een andere manier om van je uitstelgedrag af te komen, is door een simpele psychologische truc te gebruiken: maak het hypothetisch — bedenk wat je zou kunnen doen. Welke eerstvolgende actie zou je kunnen ondernemen?

Stel dat je al een tijdje het opruimen van de garage uitstelt. Ga alle stappen na die je zou doen wanneer je wél aan het organiseren zou beginnen.

“Allereerst zou ik een aantal verhuisdozen kunnen kopen voor kleine losse spullen in te doen. Daarna zou ik een dat antieke kastje kunnen fotograferen en op Marktplaats zetten. Dan zou ik…”

Goed, je bent dan nog niet begonnen aan het opruimen, maar deze gedachtegang zorgt er wel voor dat je kritisch nadenkt over de eerste stap. Dit maakt beginnen minder intimiderend. Daarnaast zul je merken dat het je motiveert — het ondernemen van actie kan niet niet lang uitblijven.

(Merk je dat je het nu lastig vind om grote taken in kleine stukjes te hakken, dan is een cursus Time Management iets voor jou. Leer hoe je vage projecten concreet en uitvoerbaar maakt en wat de beste manier is om prioriteiten te stellen. Voorkomt een hoop uitstelgedrag!)

 

3.   Maak de verleiding minder groot

Door daarnaast alle obstakels die tussen jou en het uitvoeren van de taak staan uit de weg te ruimen, vertoon je ook minder snel uitstelgedrag.

Check je bijvoorbeeld telkens je social media wanneer je eigenlijk aan dat maandoverzicht moet werken, maak het jezelf dan moeilijk. Verwijder al je apps, verplaats ze naar map die niet in het zicht staat of maak je wachtwoord zo lang en vervelend dat je weerstand voelt om de app te openen.

Een ontzettend simpele, maar zeer effectieve manier om uitstelgedrag te weren. Elimineer simpelweg ieder obstakel dat jou ervan weerhoudt in actie te komen.

4.   Belazer je brein

Een andere onconventionele manier door gebruik te maken van ‘high-performance-goal priming conditioning’. Een ingewikkelde naam voor een zeer simpele methode.

Het houdt in dat je je brein voor de gek houdt door het een lastigere taak voor te houden dan die taak je eigenlijk moet uitvoeren.

Je zet een enorme, haast onmogelijke taak op je takenlijst — bijvoorbeeld ‘Mandarijn leren’. Ineens lijkt het opstellen van die offerte toch niet zo’n slecht idee… Hierdoor ‘verplaatst’ je brein je uitstelgedrag van de ene, naar de andere taak en kun je ineens tóch de motivatie opbrengen om aan de klus te beginnen.

5.   Begin gewoon

Soms zit er niets anders op en zul je door de zure appel moeten heen bijten. Je kunt wel telkens een taak uitstellen omdat je bang bent voor de uitkomst, maar het enige dat deze gedachten doen is je verlammen.

Vervang ze daarom door positieve en stimulerende gedachten. Denk niet langer in problemen, maar in mogelijkheden. Niet in “Ja, maar… ” maar in “Wat als…”. Wees daarbij niet bang om te falen. Niet “Wat als dit mislukt…” maar “Wat als dit slaagt…”

Kortom:

Laat uitstelgedrag niet de reden zijn waarom je je doelen niet bereikt. Op dit moment voelt het misschien als een opluchting, dat uitstellen van een belangrijke taak. Aan het eind van de dag zul je jezelf dankbaar zijn dat je er toch ooit aan begonnen bent.

Begin daarom gewoon. Pas deze 5 timemanagement tips toe en ga aan de slag. Of het nu het opruimen van de garage is, het opstellen van een offerte of het schrijven van dat boek. De sleutel tot meer gedaan krijgen is door het te doen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn